تاریخ انتشار: یکشنبه 25 شهریور 1403
رژیم روزه‌داری متناوب، افزایش یا کاهش خطر ابتلا به سرطان؟

رژیم روزه‌داری متناوب، افزایش یا کاهش خطر ابتلا به سرطان؟

به گفته محققان، رژیم فستینگ متناوب می‌تواند باعث بالا بردن خطر ابتلاء به سرطان شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، روزه متناوب (IF) یک روند بهداشتی محبوب در سراسر جهان است و شامل تناوب بین دوره‌های غذا خوردن و روزه داری است. در واقع، روزه متناوب به این معنی است که شما برای یک دوره در هر روز یا هفته غذا نخورید. تحقیقات در طول سال‌ها نشان داده است که روزه‌داری متناوب می‌تواند سلامت ما را بهبود بخشد و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اما از مطالعه جدیدی که روی موش‌ها انجام شده است و نشان می‌دهد روزه گرفتن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، چه نتیجه ای باید داشته باشیم؟ در ادامه در صدد پاسخ به این سوال می‌پردازیم.

روزه متناوب چیست؟

روزه متناوب به معنای جابجایی بین زمان خوردن و نخوردن است. برخلاف رژیم‌های غذایی سنتی که بر روی آنچه باید بخوریم تمرکز می‌کنند، این رویکرد بر زمان خوردن تمرکز دارد. برنامه‌های روزه‌داری متناوب معمولاً مورد استفاده بسیاری وجود دارد. برنامه 16/8 به این معنی است که شما فقط در یک پنجره هشت ساعته غذا می خورید، سپس برای 16 ساعت باقی مانده ناشتا باشید. یکی دیگر از گزینه‌های محبوب، رژیم غذایی 5:2 است، که در آن شما به طور معمول به مدت پنج روز غذا می‌خورید و سپس کالری را برای دو روز محدود می‌کنید. در استرالیا، رژیم غذایی نامناسب در 7 درصد از کل موارد بیماری، از جمله بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و سرطان‌‌های روده و ریه نقش دارد. در سطح جهان، رژیم غذایی نامناسب با 22 درصد مرگ و میر در بزرگسالان بالای 25 سال مرتبط است. روزه داری متناوب در سال‌های اخیر به دلیل فواید بالقوه سلامتی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. روزه بر متابولیسم تأثیر می‌گذارد، به این ترتیب بدن شما غذا و انرژی را پردازش می‌کند. این می‌تواند بر نحوه جذب مواد مغذی از غذا توسط بدن و سوزاندن انرژی از قند و چربی تأثیر بگذارد.

مطالعه جدید چه چیزی را نشان داد؟

مطالعه جدید که در نشریه Nature منتشر شده است، نشان می‌دهد که وقتی موش‌ها بعد از ناشتا دوباره غذا می‌خورند، سلول‌های بنیادی روده آن‌‌ها که به ترمیم روده کمک می‌کنند، فعال‌تر می‌شوند. سلول‌های بنیادی در مقایسه با موش‌هایی که کاملاً ناشتا بودند یا به طور معمول غذا می خوردند، در بازسازی بهتر عمل کردند. این امر نشان می‌دهد که بدن ممکن است در هنگام غذا خوردن بعد از ناشتا بهتر خود را التیام دهد. با این حال، این می‌تواند یک جنبه منفی نیز داشته باشد. اگر جهش‌های ژنتیکی وجود داشته باشد، انفجار بازسازی سلول‌های بنیادی پس از خوردن دوباره ممکن است توسعه سرطان را آسان تر کند. پلی آمین‌ها (PAs) مواد آلیفاتیک نسبتا ساده‌ای هستند که از دو یا چند گروه آمینه اولیه (NH2) تشکیل شده‌اند. پلی آمین‌ها، این مولکول‌های کوچک مهم برای رشد سلول، این بازسازی را پس از تغذیه مجدد انجام می‌دهند. همان طور که گفته شد، بیوسنتز پلی آمین با تنظیم تعدادی از عملکردهای متابولیک از جمله رشد سلول‌ها در بیشتر موجودات زنده مرتبط است. این پلی آمین‌ها می‌توانند توسط بدن، تحت تاثیر رژیم غذایی یا از باکتری‌های روده تولید شوند. یافته‌ها نشان می‌دهد که در حالی که روزه‌داری و تغذیه مجدد می‌تواند عملکرد و بازسازی سلول‌های بنیادی را بهبود بخشد، ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان، به ویژه اگر چرخه‌های روزه‌داری و تغذیه مجدد در طول زمان تکرار شوند، معاوضه وجود داشته باشد. در حالی که این موضوع در موش‌ها نشان داده شده است، ارتباط بین روزه داری متناوب و خطر ابتلا به سرطان در انسان پیچیده تر است و هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

تحقیقات دیگر چه نشان می‌دهند؟

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که روزه داری متناوب می‌تواند به کاهش وزن، بهبود فشار خون و سطح قند خون و متعاقبا کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی کمک کند. تحقیقات روی انسآن‌‌ها نشان می‌دهد که روزه‌داری متناوب می‌تواند وزن بدن را کاهش دهد، سلامت متابولیک را بهبود بخشد، التهاب را کاهش دهد و فرآیندهای ترمیم سلولی را تقویت کند، که سلول‌های آسیب‌دیده را که به طور بالقوه سرطانی می‌شوند را حذف می‌کند. با این حال، مطالعات دیگر هشدار می‌دهند که فواید روزه‌داری متناوب همان چیزی است که می‌توان از طریق محدودیت کالری به دست آورد، و شواهد کافی برای تأیید کاهش خطر سرطان در انسان وجود ندارد.

در افراد مبتلا به سرطان چطور؟

در مطالعات انجام شده بر روی افراد مبتلا به سرطان، روزه داری برای محافظت در برابر عوارض جانبی شیمی‌درمانی و بهبود اثربخشی درمان‌‌های سرطان و کاهش آسیب به سلول‌های سالم گزارش شده است. ثابت شده است که روزه داری طولانی مدت در برخی از بیماران مبتلا به سرطان بی خطر است و ممکن است به طور بالقوه بتواند رشد تومور را کاهش دهد. از سوی دیگر، برخی از کارشناسان احتیاط را توصیه می‌کنند. مطالعات روی موش‌ها نشان می‌دهد که روزه‌داری متناوب می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند و بدن را کمتر قادر به مبارزه با عفونت کند، که به طور بالقوه منجر به پیامدهای بدتر سلامتی در افراد ناخوشایند می‌شود. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی در انسان وجود ندارد.

آیا امتحان کردن روزه متناوب اشکالی ندارد؟

دیدگاه فعلی در مورد روزه متناوب این است که می‌تواند مفید باشد، اما کارشناسان معتقدند که تحقیقات بیشتری لازم است. مزایای کوتاه مدت مانند کاهش وزن و سلامت کلی بهتر به خوبی پشتیبانی می‌شود. اما ما به طور کامل اثرات بلندمدت آن را درک نمی‌کنیم، به خصوص زمانی که صحبت از خطر سرطان و سایر مسائل مربوط به سیستم ایمنی باشد. از آنجایی که روش‌های مختلفی برای روزه‌داری متناوب وجود دارد و مردم به آن‌‌ها واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند، ارائه توصیه‌هایی که برای همه مفید باشد، دشوار است. و از آنجایی که اکثر افرادی که در این مطالعات شرکت کردند اضافه وزن داشتند یا دیابت یا سایر مشکلات سلامتی داشتند، نمی‌دانیم که چگونه نتایج در مورد جمعیت گسترده تر اعمال می‌شود. برای افراد سالم، روزه داری متناوب به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می‌شود. اما برای همه افراد مناسب نیست، به ویژه آن‌‌هایی که شرایط پزشکی خاصی دارند، زنان باردار یا شیرده و افرادی که سابقه اختلالات خوردن دارند. بنابراین قبل از شروع هر برنامه روزه داری با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید.