تاریخ انتشار: یکشنبه 15 مهر 1403
مطالعاتی که درک ما را از رویاها تغییر می‌دهد
یادداشت

  مطالعاتی که درک ما را از رویاها تغییر می‌دهد

محققان طی مطالعاتی به اهمیت و علت رویا در خواب پرداخته و قصد دارند راهی برای ارتباط آن با دنیای بیرون پیدا کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، برای مدت طولانی، علم رویاها بین تحقیقات حاشیه‌ای و جریان اصلی در نوسان بوده است. اما طرح‌های مطالعاتی خلاقانه و فناوری جدید آن را به یک محل تحقیقاتی هیجان انگیز و جدی تبدیل می‌کند. در اینجا چهار پیشرفت اخیر وجود دارد که ممکن است راه را برای درک بیشتر رویا هموار کند.

رویاهای شفاف

در سال 2021 یک مطالعه بین المللی نشان داد که ارتباط دو طرفه بین یک رویاپرداز شفاف و یک محقق در آزمایشگاه امکان پذیر است. در سال 2024، مطالعه دیگری با آموزش رویاپردازان شفاف برای کنترل یک ماشین مجازی از درون رویاهای خود، بر روی این موضوع انجام شد. 12 رویاپرداز در این آزمایش، انقباضات جزئی عضلانی ایجاد کردند، که سیگنالی را به رایانه فرستاد تا وسیله نقلیه مجازی را به جلو یا بچرخاند. سیگنال‌هایی به رویا بیننده فرستاده شد تا آنها را از موانعی که باید تلاش کرد و اجتناب کرد آگاه کرد. برخی می‌توانستند ماشین را به خوبی حرکت دهند، اما برخی دیگر هر چقدر هم که تلاش کردند نتوانستند. در حالی که جذاب است، هنوز مشخص نیست که چگونه می‌توان از چنین فناوری در زندگی روزمره استفاده کرد.  نمونه کوچک این مطالعه، تا حدی به دلیل نادر بودن رویاپردازان ماهر، نتایجی را که می‌توان از آن گرفت را محدود می‌کند. اما یافته‌ها نشان می‌دهند که ممکن است (حداقل با تمرین) برای برخی از افراد تصمیم‌گیری از درون یک رویا و انتقال آنها به دنیای بیرون امکان‌پذیر باشد. مطالعه‌ای در زمان کرونا و قرنطینه همگانی صورت گرفت. برخی از ویژگی‌های جمعیتی پایدار بر فعالیت رویایی در طول زمان تأثیر گذاشته است، مانند سن و جنسیت. مطالعات محققان ایتالیایی نشان داد که زنان نسبت به مردان میزان یادآوری رویاها و احساسات منفی بیشتری داشتند. این اثر جنسیتی را با مقایسه گزارش‌های خواب همه‌گیر با رویاهای هنجاری تأیید کرد. علاوه بر این، برخی محققان اعتقاد دارند که پیری بر یادآوری رویاها و تکرار کابوس نیز در طول قرنطینه تأثیر می‌گذارد. تعداد محدودی از مطالعات سعی کردند تغییرات خواب را در مقایسه با فعالیت oneiric در حین حبس با خود رتبه‌بندی‌هایی که به دوره قبل از همه‌گیری یا ارزش‌های هنجاری اشاره دارد، تشخیص دهند. مطالعه ای در سال 2021 صورت گرفت که از آزمودنی‌ها خواسته شد که به صورت گذشته نگر، اطلاعاتی در مورد فعالیت رویایی خود قبل از قرنطینه کرونا، احساسات منفی، عجیب و غریب، زنده بودن و طول رویاها نسبت به دوره‌های قبل از همه‌گیری گزارش دهند. نویسندگان حضور بیشتری از احساسات منفی و محتوای رویاهای مرتبط با بیماری همه‌گیر را نسبت به دوره قبل از همه‌گیری نشان دادند.  

چرا خواب می بینیم؟

مارک بلاگرو، محقق خواب و رویاها از دانشگاه سوانسی، فکر می‌کند که رویاها برای به اشتراک گذاشتن اجتماعی و تکامل در انسان‌ها برای تقویت هوش هیجانی و همدلی طراحی شده است. از سال 2016، بلاگرو با هنرمند جولیا لاکهرت در یک گروه بحث و تصویرسازی رویا همکاری کرده است. یکی از مخاطبان برای به اشتراک گذاشتن رویای اخیر دعوت شده است. مقاله تحقیقاتی او در سال 2019 نشان داد که بحث در مورد رویا به این روش می‌تواند منجر به افزایش همدلی بین اشتراک‌گذار رویا و شنوندگان شود. بلاگرو استدلال کرد که این می‌تواند برای بقای اجدادی در ایجاد ارتباطات قابل توجه با دیگران ارزشمند باشد. تئوری‌های دیگری در مورد اینکه چرا رویا می‌بینیم نیز در سال‌های اخیر شروع به ظهور کرده‌اند، و برخی از آنها در میزگردی در ژوئن 2024 در کنفرانس سالانه انجمن بین‌المللی مطالعه رویاها (IASD) مورد بحث قرار گرفتند. به عنوان مثال، نظریه تجسم شناخت رویا، که پیشنهاد می‌کند که رویاها ما را برای اعمال شناختی زندگی معمولی بیداری آماده می‌کنند.

اطلاعاتی از سریال رویای طولانی

مایکل شردل از دانشگاه مانهایم در آلمان مسلماً پرکارترین محقق رویاهای امروزی است که از زمان شروع کارش در دهه 1990 صدها مقاله و کتاب منتشر کرده است. او از اوایل دهه 1980 یک دفترچه رویاها را حفظ کرده است. در کنفرانس IASD، او در یک سخنرانی کلیدی بیش از 12000 رویاهای خود را تجزیه و تحلیل کرد. به طور کلی، به نظر می‌رسید که این الگوها از فرضیه تداوم رویاپردازی حمایت می‌کنند. اینکه رویاهای ما تحت تأثیر رویدادها و نگرانی‌هایی هستند که در زندگی بیداری ما اتفاق می‌افتند. شردل معتقد است که او یکی از اولین افرادی است که در خواب به الگوهای آب و هوا نگاه می‌کند. او در طول سال‌ها یخ، برف و تگرگ در رویاهایش کاهش مداومی را مشاهده کرد. جالب اینجاست که از زمانی که او یک دفترچه رویایی می‌نویسد، این شبیه کاهش ثبت شده تعداد "روزهای یخی" (روزهایی که دمای هوا به مدت 24 ساعت زیر صفر درجه سانتیگراد بود) در آلمان بود. او به شوخی گفت که شاید اثرات گرمایش جهانی در رویاها نیز ظاهر می‌شود، اما این نیز می‌تواند تحت تأثیر نگرانی‌های بیدار شدن از خواب در مورد چنین چیزهایی باشد. الگوی جالب دیگر اشاره به پول در خواب بود. زمانی که مارک واحد پول رایج بود، گاهی در رویاهای او در طول سال ها ظاهر می‌شد، اما زمانی که واحد پول آلمان در سال 2002 به یورو تغییر کرد، ارجاع به یورو جایگزین تعداد ارجاعات دویچه مارک شد. سریال‌های رویاهای طولانی مانند این نادر هستند، اما می‌توانند به ما نشان دهند که چقدر محتوای رویاها با زندگی بیداری ما در هم تنیده است.

یادآوری رویا

برخی از افراد در به خاطر سپردن رویاهای خود بهتر از دیگران هستند و خواب‌ها را بیشتر و با جزئیات بیشتر به یاد می آورند. مدت‌هاست که محققان تلاش کرده‌اند تا دلایل و مکانیسم‌های این تفاوت را مشخص کنند. آنها عواملی از جمله شخصیت و نگرش نسبت به رویاها، توانایی کلی حافظه، و سیگنال‌های فیزیولوژیکی کوچکی را که در مراحل خاصی از خواب اتفاق می‌افتد، بررسی کرده اند. تا کنون، یکی از ثابت‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های یادآوری مکرر رویا، نگرش مثبت به رویا دیدن بوده است. اگر فکر می‌کنید رویاها مهم هستند، احتمالا انگیزه بیشتری برای به خاطر سپردن آنها دارید. در سال 2022 محقق فرانسوی سالومه بلین و همکارانش نقش توجه را در یادآوری رویا، یک مهارت شناختی که ارتباط نزدیکی با حافظه دارد، بررسی کردند. در حالی که به نظر نمی‌رسید توانایی شرکت کنندگان در به یاد آوردن رویاها با حافظه فعال که به طور موقت اطلاعات را برای استفاده فوری نگه می دارد، مرتبط نیست و شرکت کنندگان با یادآوری رویاهای پایین بهتر بودند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه