تاریخ انتشار: یکشنبه 15 مهر 1403
بکارگیری ایمونوتراپی CAR-T برای درمان سرطان پروستات
یادداشت

  بکارگیری ایمونوتراپی CAR-T برای درمان سرطان پروستات

محققان نشان دادند که روش CAR-T رویکرد قدرتمندتری برای غلبه بر سازوکار دفاع تومور پروستات ارائه می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سلول‌های تخصصی سیستم ایمنی ما با مبارزه با پاتوژن‌ها به سالم ماندن و عاری از بیماری‌های عفونی بودن بدن کمک می‌کنند. ایمونوتراپی‌ها به همان سلول‌های سیستم ایمنی می‌آموزند که سرطان را شناسایی و از بین ببرند. این داروها در درمان ملانوم - نوعی سرطان پوست - و همچنین سرطان‌های ریه، مثانه، کلیه‌ها و خون بسیار موفق بوده‌اند. تنها یک نوع از ایمونوتراپی، نوعی واکسن سرطان، در حال حاضر برای سرطان پروستات تایید شده است. در همین راستا محققان بیمارستان City of Hope در Duarte، کالیفرنیا، اکنون نتایج امیدوارکننده ای را با روش متفاوتی به نام سلول درمانی CAR-T گزارش می‌دهند. این شامل مهندسی سلول‌های ایمنی به نام سلول‌هایT پس از به دست آوردن آنها از بدن خود بیمار است. سلول‌های مهندسی شده با پروتئین‌هایی به نام گیرنده‌های آنتی ژن کایمریک (CARs) پوشانده شده‌اند که به اهداف مولکولی خاص (آنتی ژن‌ها) روی سلول‌های سرطانی متصل می‌شوند.

سرطان پروستات

سرطان پروستات مقاوم یک بیماری کشنده است که هر سال باعث بیش از 30000 مرگ در مردان آمریکایی می‌شود. در درمان این بیماری ایمونوتراپی تا حد زیادی ناموفق بوده است. هر دو استراتژی مبتنی بر واکسن مانند GVAX و Prost-VAC2،3 و مهار نقطه بازرسی ایمنی با مهارکننده‌های CTLA-4 و PD-14،5 فعالیت محدودی نشان داده‌اند. تنها ایمونوتراپی اثبات شده برای طولانی‌کردن بقا در mCRPC، sipuleucel-T است، که یک ایمونوتراپی سلولی اتولوگ با انکوباسیون ex vivo سلول‌های دندریتیک است که منجر به فعال‌سازی در برابر اسید فسفاتاز6 پروستات می‌شود. با این حال، بهبودهای قابل توجهی برای ایمنی درمانی برای هدف قرار دادن موثر mCRPC مورد نیاز است.

مکانیسم عملکرد سلول‌های CAR-T مهندسی شده

سلول‌های CAR-T مهندسی شده پس از بازگشت به بدن، سلول‌های توموری را که آنتی ژن هدف خود را بیان می‌کنند، می‌کشند. درمان‌های سلولی CAR-T در حال حاضر فقط برای سرطان‌های خون تایید شده است. درمان‌ها می‌توانند در برابر این بیماری‌ها بسیار مؤثر باشند، اما آنها همچنین دارای عوارض جانبی از جمله در برخی موارد یک واکنش التهابی گسترده به نام سندرم آزادسازی سیتوکین چالش برانگیزی هستند.

شیوه تحقیقاتی

در این مطالعه ابتدا محققان سلول‌های CAR-T را مهندسی کردند که به طور خاص به پروتئینی به نام آنتی ژن سلول‌های بنیادی پروستات (PSCA) متصل می‌شوند. PSCA ترجیحاً در سطوح بالا در تومورهای پروستات، به ویژه در مراحل پیشرفته بیماری و پس از گسترش سرطان به استخوان‌ها، بیان می‌شود. محققان 14 بیمار را تحت درمان قرار دادند که در همه آنها سرطان پروستات متاستاتیک تشخیص داده شد که دیگر به درمان هورمونی پاسخ نمی‌داد. هر بیمار با 100 میلیون سلول CAR-T با یا بدون درمان اضافی مورد استفاده قرار گرفت تا از تداخل سایر سلول‌های T بیمار در حمله ضد سرطانی جلوگیری شود. این درمان دیگر تخلیه لنفاوی نامیده می‌شود.

نتایج کسب شده از مطالعه

نتایج نشان دادکه در چهار بیمار، سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) - که با کوچک شدن تومورهای پروستات 30٪ یا بیشتر کاهش یافت. یک بیمار در طول دوره نظارت 28 روزه بیش از 90 درصد کاهش PSA و همچنین کاهش سرطان در استخوان‌ها و بافت نرم خود داشت. آن پاسخ مثبت به مدت هشت ماه ادامه داشت. پنج بیمار سندرم آزادسازی سیتوکین خفیف داشتند که به طور موثر درمان شد و دو بیمار سیستیت را تجربه کردند که تحریک مثانه است. متأسفانه، سلول‌های CAR-T در سطوح بالایی بیش از دوره نظارت باقی نمی‌مانند و این می‌تواند اثربخشی درمان را محدود کند. این تیم قصد دارد استراتژی‌هایی را برای گسترش مزایای CAR-T در تحقیقات آینده بررسی کند. سرطان پروستات از نظر ایمنی به خوبی از سیستم ایمنی پنهان است. بنابراین اکثر ایمونوتراپی‌ها با موفقیت محدودی در برابر سرطان پروستات مواجه شده اند. به گفته دکتر تانیا دورف، انکولوژیست پزشکی در شهر امید و نویسنده اول این مطالعه، CAR-T رویکرد قدرتمندتری برای غلبه بر دفاع تومور ارائه می‌دهد.

نتایج درمان در بیماران وارد شده به طرح متفاوت بود

دکتر دیوید انیشتین، انکولوژیست پزشکی در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess و استادیار دانشکده پزشکی هاروارد، اشاره می‌کند که تخلیه لنفاوی می‌تواند برخی از بیماران را در برابر عفونت آسیب پذیر کند. او می‌گوید با توجه به خطر اضافی سندرم آزادسازی سیتوکین، سلول درمانی CAR-T احتمالاً «فقط برای گروهی از بیماران» مناسب خواهد بود. او می گوید: «این یک تجربه درمانی متفاوت و فشرده تر از درمان هورمونی و حتی شیمی درمانی است. با این حال، او می‌گوید، نتایج نشان می‌دهد که درمان CAR-T ممکن است به عنوان یک گزینه ایمنی درمانی اضافی برای مردان مبتلا به سرطان پروستات ظاهر شود.

روش کاملاً جدید برای از بین بردن سلول‌های سرطانی

دکتر مارک گارنیک، استاد پزشکی برادران گورمن در دانشکده پزشکی هاروارد و مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess و سردبیر راهنمای دانشکده پزشکی هاروارد برای بیماری‌های پروستات می‌گوید: «این تحقیق بسیار دلگرم کننده است. "این نشان دهنده آغاز یک روش کاملاً جدید برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است که فراتر از غده پروستات گسترش یافته اند، و حتی مستقل از روش‌های سنتی برای از بین بردن سرطان پروستات که شامل هورمون درمانی، شیمی درمانی و روش های مختلف پرتودرمانی است."از آنجایی که برنامه CAR-T از روشی جدید و هیجان انگیز برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند، کار بیشتری برای کمک به درک مکانیسم رخ دادن این اتفاق مورد نیاز است.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه