تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 مهر 1403
تولید ارگانوئیدهای مشتق شده از بیمار برای تحقیقات سارکوم
یادداشت

  تولید ارگانوئیدهای مشتق شده از بیمار برای تحقیقات سارکوم

محققان UCLA بزرگترین مجموعه ارگانوئیدهای مشتق شده از بیمار را برای تحقیقات سارکوم ایجاد کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سارکوم‌ها بدخیمی‌های نادر با بیش از 100 زیرگروه بافت شناسی مجزا هستند. نادر بودن و ناهمگونی آنها چالش‌های مهمی را برای شناسایی درمان‌های مؤثر ایجاد می‌کند و رژیم‌های تایید شده پاسخ‌های متنوعی را نشان می‌دهند. رویکردهای جدید و شخصی برای درمان برای بهبود نتایج بیمار مورد نیاز است. ارگانوئیدهای تومور مشتق شده از بیمار (PDTOs) رفتار تومور را در مجموعه ای از بدخیمی‌ها مدل می‌کنند. محققان مرکز جامع سرطان UCLA Health Jonsson بزرگترین مجموعه ارگانوئیدهای مشتق شده از بیمار سارکوم را تا به امروز ایجاد کرده اند که می‌تواند به بهبود درک بیماری و شناسایی بهتر درمان‌هایی کمک کند که به احتمال زیاد برای هر بیمار منفرد موثر هستند. این رویکرد که در مجله Cell Stem Cell شرح داده شده است، از سلول‌های تومور خود بیماران استفاده می‌کند که ویژگی‌های منحصربه‌فرد تومور بیمار را تکرار می‌کنند و به دانشمندان اجازه می‌دهد تا به سرعت تعداد زیادی از داروها را غربال کنند تا درمان‌های شخصی‌سازی شده را شناسایی کنند که می‌تواند این گروه نادر و متنوع از سرطان‌ها را هدف قرار دهد.

بیماری سارکوم

 سارکوم‌ها خانواده‌ای از تومورهای نادر و ناهمگن با منشاء مزانشیمی هستند. آنها عمدتاً در استخوان و بافت نرم ایجاد می‌شوند و به طور نامتناسبی بر بیماران جوان تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، سارکوم‌های استخوان، سومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بیماران زیر 20 سال است. علیرغم پیشرفت‌های قابل توجه برای زیرگروه‌های خاص، رویکردهای درمانی فعلی به ندرت درمانی هستند و به میزان کل بقای 5 ساله 65٪ در سارکوم بافت نرم و 50٪ - 60٪ برای سرطان‌های استخوان کمک می‌کنند. سارکوم یک بیماری نادر و پیچیده است که انجام آزمایش‌های بالینی برای شناسایی درمان‌های مؤثر را به ویژه چالش برانگیز می‌کند. برخی از زیرگروه‌های نادرتر به طور کلی فاقد درمان استاندارد هستند. حتی زمانی که گزینه‌های درمانی متعددی در دسترس هستند، اغلب هیچ روش قابل اعتماد و مبتنی بر داده‌ها برای تعیین بهترین اقدام برای یک بیمار وجود ندارد. انتخاب موثرترین روش درمانی شبیه به جستجوی سوزن در انبار کاه است. آزمایش داروها با ارگانوئیدهای توموری مشتق شده از بیمار، پتانسیلی برای کمک به پیش بینی نحوه پاسخ بیمار با هدف بهبود نتایج بیمار برای بیماری‌هایی که از گزینه‌های درمانی اغلب محدود به درمان برخوردار است، دارند. در حالی که سارکوم‌ها که می‌توانند در استخوان‌ها یا بافت‌های نرم مانند ماهیچه‌ها و بافت چربی ایجاد شوند، تنها کمتر از 1 درصد از همه سرطان‌ها را تشکیل می‌دهند، اما میزان مرگ و میر بالایی را به‌ویژه در میان جوانان دارند. نادر بودن و تنوع انواع سارکوم - بیش از 100 زیرگروه متمایز - مطالعه آنها را دشوار می‌کند. پاسخ‌ها به درمان‌های مرسوم می‌تواند به‌طور گسترده‌ای بین بیماران متفاوت باشد، و تعیین مؤثرترین روش عمل برای هر فرد را به چالش می‌کشد.

شیوه مطالعاتی

رویکردهای پزشکی دقیق به‌عنوان ابزاری برای شناسایی ویژگی‌های عمل‌پذیر و بهبود نتایج بر اساس هر بیمار، توجه روزافزونی را به خود جلب می‌کنند. فن‌آوری‌هایی مانند توالی‌یابی نسل بعدی (NGS) و ایمونوهیستوشیمی به طور گسترده برای شناسایی تغییرات مولکولی و اهداف قابل دارو استفاده می‌شوند. علیرغم این، تعداد کمی از بیماران سارکوم هنگام درمان با داروهای انتخاب شده از طریق پزشکی دقیق ژنومیک، مزایای بالینی نشان می‌دهند، همانطور که در بسیاری از آزمایشات بالینی در 10 سال گذشته نشان داده شده است. برای تعیین اینکه آیا ارگانوئیدها می‌توانند درک چگونگی واکنش تومور بیمار به داروها یا ترکیبات خاص را افزایش دهند، تیم یک بیوبانک از 294 نمونه از 126 بیمار UCLA که 25 نوع مختلف سارکوم استخوان و بافت نرم تشخیص داده شده بودند، جمع آوری کردند. در حالی که ارگانوئیدهای تومور به طور گسترده ای برای مطالعه کارسینوم مورد استفاده قرار گرفته اند، این مطالعه اولین مطالعه در مقیاس آن است که توسعه ارگانوئید را به سارکوم گسترش می‌دهد. این تیم با موفقیت ارگانوئیدهای توموری را از بیش از 110 نمونه ایجاد کردند و تجزیه و تحلیل‌های هیستوپاتولوژیک و مولکولی دقیق را انجام دادند تا تأیید کنند که ارگانوئیدها ویژگی‌های کلیدی تومورهای اصلی را حفظ کرده‌اند. سپس این ارگانوئیدها توسط سورگنی و تیمش تحت غربالگری دارویی با کارایی بالا قرار گرفتند و آزمایش صدها دارو را در قالب سه بعدی در یک بازه زمانی کوتاه ممکن کرد.

نتایج کسب شده

با استفاده از این فرآیند، تیم توانست حداقل یک درمان بالقوه موثر مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را برای 59 درصد از نمونه‌های آزمایش شده شناسایی کند. علاوه بر این، آنها دریافتند که پاسخ‌های دارویی مشاهده شده در آزمایشگاه با نحوه پاسخ خود بیماران به درمان برای تعداد کمی از موارد مطابقت دارد، که نشان می‌دهد این ارگانوئیدها می‌توانند ابزار قدرتمندی برای هدایت تصمیمات بالینی باشند. ما نشان داده‌ایم که می‌توان ارگانوئیدهای سارکوم را به سرعت تولید کرد - ظرف یک هفته پس از جراحی یا بیوپسی - و از آنها برای غربالگری تعداد زیادی دارو، از جمله درمان‌های مورد تایید FDA و سایر درمان‌هایی که در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی هستند، استفاده کرد.

اثربخشی رویکرد مبتنی بر ارگانوئید در پیش‌بینی پاسخ‌های درمانی

دکتر نوح فدرمن، نویسنده این مطالعه، افزود: "این به ما این توانایی را می‌دهد که تشخیص دهیم کدام داروها برای یک بیمار خاص کار می‌کنند، که برای بیماری پیچیده ای مانند سارکوم بسیار مهم است.علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که یک برنامه پزشکی دقیق کاربردی در مقیاس بزرگ می‌تواند در یک موسسه اجرا شود و یک مدل ساده و مقیاس‌پذیر برای آزمایش‌های مبتنی بر ارگانوئید ارائه دهد. دکتر نیکلاس برنتال، رئیس و مدیر اجرایی بخش جراحی ارتوپدی در UCLA، گفت: "ارگانوئیدها راهی ملموس برای تطبیق بیماران با امیدوارکننده‌ترین روش‌های درمانی ارائه می‌کنند و این می‌تواند یک تغییر بازی برای بیماران سارکوم باشد."ما خوشبین هستیم که این رویکرد منجر به مراقبت بهتر و شخصی تر برای کسانی شود که بیشتر به آن نیاز دارند."

به دنبال نتایج این مطالعه، تیم UCLA یافته‌ها را در یک کارآزمایی بالینی بزرگ‌تر تأیید می‌کند که هدف آن تأیید اثربخشی رویکرد مبتنی بر ارگانوئید در پیش‌بینی پاسخ‌های درمانی در بیماران مبتلا به استئوسارکوم، شایع‌ترین نوع سرطان استخوان است که عمدتاً کودکان و جوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پایان مطلب/.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه