تاریخ انتشار: شنبه 21 مهر 1403
درمان بیماری کرون با ارگانوئیدهای روده مشتق شده از بیمار
یادداشت

  درمان بیماری کرون با ارگانوئیدهای روده مشتق شده از بیمار

ارگانوئیدهای روده مشتق شده از بیمار، بینش جدیدی را در مورد زیرگروه‌های بیماری کرون نشان می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بیماری کرون، یک اختلال خود ایمنی است که با التهاب مزمن دستگاه گوارش مشخص می‌شود و منجر به بروز مجموعه‌ای از علائم ناتوان کننده دستگاه گوارش می‌شود که از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. عوارض این بیماری می‌تواند پوشش روده را از بین ببرد و به جراحی‌های مکرر نیاز دارد. این وضعیت ناشناخته، که در حال حاضر هیچ درمانی ندارد و گزینه‌های درمانی کمی دارد، اغلب جوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بیماری‌های قابل توجهی در طول زندگی آنها می‌شود. یکی از موانع پیشرفت در توسعه درمان‌ها، فقدان مدل‌های حیوانی پیش بالینی است که به طور دقیق این بیماری پیچیده را تکرار کند. مورد دیگر ناهمگونی شدید بین بیماران در کلینیک است که کار پزشکان را برای انجام درمان‌ها دشوار می‌کند.

مطالعات قبلی در مورد بیماری کرون

مطالعات قبلی در مورد بیماری کرون، ارگانوئیدها را از سلول‌های بنیادی پرتوانی که برای تبدیل شدن به سلول‌های روده برنامه‌ریزی مجدد شده‌اند، استخراج کرده‌اند. در حال حاضر، با مطالعه ارگانوئیدهای مشتق شده از سلول‌های بنیادی بالغ در بافت روده بیماران مبتلا به بیماری کرون ایجاد شده اند که با دقت بیشتری ویژگی‌های بیماری را تکرار می‌کند، در همین راستا محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو کشف کرده اند که این بیماری از دو زیرگروه مولکولی مجزا تشکیل شده است. این یافته‌ها که در 26 سپتامبر 2024 در Cell Reports Medicine منتشر شد، می‌تواند پایه‌ای برای تشخیص بهبود یافته و توسعه گزینه‌های درمانی شخصی‌سازی شده بر اساس زیرشاخه‌های بیماری بیمار باشد.

شیوه مطالعاتی

محققان از بافت روده 53 بیمار مبتلا به بیماری کرون در طول کولونوسکوپی‌های معمول در مرکز بیماری‌های التهابی روده در UC San Diego Health نمونه برداری کردند. بیماران از زمینه‌های مختلف بودند و با انواع علائم بالینی مراجعه کردند. دانشمندان مرکز تحقیقات تعالی HUMANOIDTM UC San Diego در دانشکده پزشکی UC San Diego، به رهبری مدیر آن و اولین نویسنده این مطالعه، کورتنی تیندل، یک "بانک زیستی" از کشت‌های ارگانوئیدی مشتق شده از بیمار ایجاد کردند.

ارگانوئید مشتق از از سلول‌های بنیادی پرتوان

ارگانوئیدها کپی‌های کوچکی از اندام‌ها یا بافت‌ها هستند که در آزمایشگاه رشد کرده‌اند که رفتار همتایان واقعی خود را به‌خوبی تقلید می‌کنند. آنها به ویژه در تحقیقات پزشکی زمانی که مدل‌های حیوانی به اندازه کافی بیماری را نشان نمی‌دهند،مفید هستند. مطالعات قبلی در مورد بیماری کرون، ارگانوئیدها را از سلول‌های بنیادی پرتوانی که برای تبدیل شدن به سلول‌های روده برنامه‌ریزی مجدد شده‌اند، استخراج کرده‌اند. به گفته نویسنده ارشد Pradipta Ghosh، M.D.، استاد پزشکی سلولی و مولکولی و مدیر اجرایی مرکز HUMANOIDTM، با این حال، توسعه ارگانوئیدها از سلول‌های بنیادی بالغ در بافت روده با دقت بیشتری ویژگی‌های بیماری را تکرار می‌کند.

ارگانوئیدهای مشتق شده از سلول‌های بنیادی بالغ

قوش گفت: سلول‌های بنیادی پرتوان - چه از خون و چه از سلول‌های پوستی مشتق شده باشند، دارای ویژگی‌های ژنتیکی بیمار هستند، اما راهی برای شناخت محیط ملتهب داخل روده بیمار ندارند. در مقابل، سلول‌های بنیادی بالغ یک حافظه اپی ژنتیکی از محیط روده را حفظ می‌کنند که در زمینه ژنتیکی حک شده است. از جمله سابقه کلونیزاسیون باکتریایی، التهاب، و تغییر اکسیژن و. pH. ما در اینجا نشان می‌دهیم که ارگانوئیدهای مشتق شده از سلول‌های بنیادی بالغ به طور دقیق از روده ملتهب تقلید می‌کنند، اما سلول‌های پرتوان از  این ویژگی محرون هستند. این مرا به یاد چیزی می‌اندازد که زمانی مایا آنجلو گفت: "من برای گذشته احترام زیادی قائل هستم. اگر نمی‌دانید کجا هستید. او افزود: «از آنجا آمده‌ای، نمی‌دانی کجا می‌روی».

دو زیرگروه مولکولی مجزای ارگانوئیدها

پس از تجزیه و تحلیل، محققان با شگفتی متوجه شدند که مهم نیست که چه تعداد بیمار از نظر بالینی متنوع انتخاب کرده اند، ارگانوئیدها به طور مداوم در یکی از دو زیرگروه مولکولی مجزا قرار می‌گیرند. هر کدام الگوهای منحصر به فردی از جهش ژنتیکی، بیان ژن، و فنوتیپ‌های سلولی را نشان می‌دهند. دو نوع فرعی عبارتند از:  بیماری کرون عفونی نقص ایمنی (IDICD) که با مشکل پاکسازی پاتوژن‌ها و پاسخ ناکافی سیتوکین توسط سیستم ایمنی مشخص می‌شود. این بیماران تمایل به تشکیل فیستول با ترشحات چرکی دارند. بیماری فیبروستنوتیک کرون ناشی از استرس و پیری (S2FCD)، که با پیری و استرس سلولی مشخص می‌شود. این بیماران تمایل به ایجاد فیبروز یا زخم در بافت اپیتلیال روده دارند. Ghosh معتقد است که کشف این دو زیرگروه مولکولی متمایز منجر به تغییر در درک سنتی بیماری کرون می شود. به جای طبقه بندی بیماران بر اساس طیف وسیعی از علائم بالینی، دسته بندی آنها بر اساس یکی از دو زیرگروه مولکولی می تواند راهبردهای مدیریتی شخصی و مؤثرتر را باز کند. در حال حاضر، به دلیل عدم درک این زیرگروه‌های اساساً متفاوت، همه آنها به یک شکل درمان می‌شوند -; کوکی درمانی این ترکیب از داروهای ضد التهابی به کسری از بیماران کمک می‌کند، اما فقط به طور موقت.

نتایج کسب شده از مطالعه

این مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به بیماری عفونی کرون با نقص ایمنی ممکن است با درمان‌هایی که عفونت‌های باکتریایی آن‌ها را پاک می‌کنند، بهتر مورد استفاده قرار گیرند. در مقابل، Ghosh می‌گوید داروهایی که پیری سلولی را هدف قرار می‌دهند یا معکوس می‌کنند، برای کسانی که تحت استرس و پیری ناشی از بیماری کرون هستند. درمان‌های مبتنی بر سلول و سلول‌های بنیادی که اپیتلیوم روده را جوان می‌کند -؛ ممکن است در درمان بیماری آنها موثرتر باشد. آزمایش داروهای مختلف بر روی ارگانوئیدهای مشتق شده از بیمار به شناسایی داروها برای هر زیرگروه مولکولی کمک می‌کند. او می‌افزاید که کار برای تعیین ژنوتیپ این دو زیرگروه در حال انجام است تا یک آزمایش ساده ایجاد شود که بتواند به سرعت تشخیص دهد که یک بیمار در کدام زیرگروه قرار می‌گیرد. "امیدوارم وقتی ژنتیک کامل شد، بیماری کرون به عنوان دو زیرگروه مولکولی در نظر گرفته شود که باید به دو روش کاملاً متفاوت درمان شوند."

درمان‌های آینده برای بیماری کرون

Ghosh می گوید درمان‌های آینده برای بیماری کرون -; که بیش از 500000 آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد -; روزی می‌تواند شامل درمان‌های سلولی شخصی‌شده، از جمله ویرایش ژن و درمان‌های مبتنی بر RNA باشد. "به طور سنتی، ما این بیماری را با داروهای ضد التهابی درمان می‌کنیم، رویکردی که می‌توان آن را به خاموش کردن آتش‌ها تشبیه کرد. با این مطالعه - اولین مطالعه بر اساس کار در حال انجام و تلاش‌هایی که قرار است این را  در درمانگاه ترجمه کنند. امیدواریم که در وهله اول آتش افروزی را که مسئول آتش سوزی است، هدف قرار دهیم.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه