تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 آبان 1403
احیاء سلول‌های T کشنده فرسوده علیه سرطان
یادداشت

  احیاء سلول‌های T کشنده فرسوده علیه سرطان

محققان پروتئینی را شناسایی کردند که سلول‌های T را برای بهبود طولانی مدت سرطان شارژ می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان پروتئین درمانی جدیدی را کشف کردند که سلول‌های T خسته را شارژ می‌کند و قدرت آن‌ها را برای ریشه کنی تومورها و بهبود نتایج درمان سرطان آزاد می‌کند. در مطالعه اخیر منتشر شده در نشریه نیچر، محققان از پروتئین فیوژن اینترلوکین-4 (Fc-IL-4) برای هدف قرار دادن سلول‌های CD8+ T و افزایش اثربخشی ضد تومور در ترکیب با درمان‌های ایمنی محور نوع 1 استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که سایتوکین Fc-IL-4 عملکرد و فعالیت متابولیکی سلول‌های CD8+ T پایان‌ناپذیر را در تومورها بهبود می‌بخشد و از طریق هم‌افزایی با پاسخ‌های ایمنی نوع 1 منجر به بهبودی پایدار تومور می‌شود.

پیش زمینه

ایمونوتراپی‌های کنونی سرطان مانند انتقال سلول‌های T (ACT) و انسداد ایست بازرسی ایمنی (ICB) بر فعال کردن ایمنی نوع 1 تمرکز دارند. با این حال، مقاومت و عود هنوز به دلیل فرسودگی سلول‌های CD8+ T که با سرطان مبارزه می‌کنند، رخ می‌دهد. این سلول‌های خسته با گذشت زمان کارایی خود را از دست می‌دهند و موفقیت درمان‌ها را محدود می‌کنند. در حالی که ایمنی نوع 1 تمرکز اصلی بوده است، شواهد در حال ظهور نشان می‌دهد که ایمنی نوع 2، به ویژه سلول‌های T helper 2 (TH2) نیز می‌تواند با تغییر محیط تومور به مبارزه با سرطان کمک کند. پتانسیل ترکیب ایمنی نوع 1 و نوع 2 برای اثرات ضد توموری بادوام تر، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. در مطالعه حاضر، محققان پیشنهاد کردند که اینترلوکین-4 (IL-4)، یک سیتوکین نوع 2 که بقای سلول‌های T و B را طولانی‌تر می‌کند، می‌تواند به طور بالقوه سلول‌های T نفوذگر تومور خسته را جوان کند و اثربخشی ایمونوتراپی سرطان را افزایش دهد. آن‌ها یک پروتئین فیوژن نوترکیب به نام Fc-IL-4 ایجاد کردند که زیست فعالی مشابه IL-4 بومی را حفظ کرد اما نیمه عمر قابل توجهی داشت. آن‌ها سپس تأثیر Fc-IL-4 را بر سلولهای CD8+ T اختصاصی آنتی ژن در تومورها مطالعه کردند.

در مورد مطالعه

در این مطالعه از موش‌های ماده شش تا هشت هفته ای و موش‌های مختلف تراریخته استفاده شد. سلول‌های PMEL T فعال‌شده در شرایط آزمایشگاهی به موش‌های مبتلا به تومورهای ملانوم B16F10، در ترکیب با Fc-IL-4 (تجویز شده به دور تومور) یا سالین بافر با فسفات (PBS) به عنوان شاهد منتقل شدند. لنفوسیت‌های نفوذکننده تومور CD8+ (TILs) برای تغییرات فنوتیپی، با تمرکز بر سلول‌های TTE PD-1+TIM-3+ تجزیه و تحلیل شدند. وابستگی آنتی ژنی گسترش TIL با انتقال همزمان سلول‌های ساده PMEL و OT1 T ارزیابی شد. توالی یابی RNA تک سلولی (scRNA-seq) بر روی CD8+ TILهای آنتی ژن خاص تومور مرتب شده از دو شرایط درمان برای بررسی پروفایل‌های transcriptomic انجام شد. علاوه بر این، محققان اثرات Fc-IL-4 را بر روی سلول‌های T حافظه مرکزی CD8 + T (سلول‌های TTE) بررسی کردند. سلول‌های CD8 + TTE القاء شده از محیط خارج با Fc-IL-4 یا PBS تیمار شدند. بیان Glut-1 و جذب گلوکز اندازه‌گیری شد و میزان اسیدی شدن خارج سلولی (ECAR) پس از تحریک گیرنده سلول T (TCR) با آنتی‌بادی ضد CD3 دیمری ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل متابولومیک تغییرات در 41 متابولیت را ارزیابی کرد و تجزیه و تحلیل رونویسی تک سلولی از خوشه بندی بر اساس 1667 ژن مسیر متابولیک کیوتو دایره المعارف ژن‌ها و ژنوم‌ها (KEGG) استفاده کرد. نقش گلیکولیز بیشتر با استفاده از 2-دئوکسی-D-گلوکز (2-DG) مورد بررسی قرار گرفت و مکآن‌های اتصال فاکتور رونویسی از طریق تجزیه و تحلیل موتیف دیفرانسیل مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش‌های کاهش و بیان بیش از حد لاکتات دهیدروژناز A (LDHA) برای ارزیابی تأثیر بر عملکرد متابولیک انجام شد.

نتایج  مطالعه

ترکیب Fc-IL-4 با ACT نوع 1 به طور قابل توجهی نفوذ سلول‌های CD8 + T را به ریزمحیط تومور (TME) افزایش داد، به ویژه زیر مجموعه PD-1 + TIM-3 + TTE را غنی کرد. تعداد سلول‌های این سلول‌های TTE به طور قابل توجهی در سلول‌های CD8 + T انتقال یافته و درون زا افزایش یافت. درمان Fc-IL-4 همچنین تولید گرانزیم B را افزایش داد و چند عملکرد سلول‌های CD8 + TTE را افزایش داد. غنی‌سازی سلول‌های CD8+ TTE وابسته به آنتی ژن بود. علاوه بر این، Fc-IL-4 با افزایش بقای سلول‌های CD8+ به جای تکثیر، تأثیر مستقیمی بر سلول‌های TTE نشان داد. Fc-IL-4 به طور قابل توجهی ایمنی ضد تومور را در هر دو مدل تومور سیژنیک و زنوگرافت تقویت کرد و پتانسیل آن را به عنوان یک کمک کمکی مؤثر و ایمن برای درمان‌های ACT و ICB نشان داد. در مدل‌های سرطان کولون و ملانوم موش، Fc-IL-4 همراه با درمان‌های ACT یا ICB منجر به ریشه‌کنی کامل تومور و درمان‌های بادوام در 60 تا 100 درصد موارد، با حافظه بلندمدت ایمنی شد. در مدل‌های سرطان انسانی، hu.Fc-IL-4 تکثیر و سمیت سلولی سلول‌های CD19-CAR-T (گیرنده آنتی ژن کایمریک T) را افزایش داد و در 75 تا 80 درصد موش‌ها پاکسازی تومور را به دست آورد و بقای مدل‌های لوسمی را بهبود بخشید. درمان Fc-IL-4 به طور قابل‌توجهی بیان Glut-1، جذب گلوکز و سطوح لاکتات خارج سلولی را در سلول‌های CD8+ TTE افزایش داد، که منجر به افزایش ECAR و فعالیت گلیکولیتیک شد، در حالی که فسفوریلاسیون اکسیداتیو تا حد زیادی بی‌تأثیر باقی ماند. تجزیه و تحلیل متابولومیک نشان داد تنظیم مثبت متابولیت‌های گلیکولیتیک کلیدی است. تجزیه و تحلیل ترانس کریپتومی‌تک سلولی، خوشه‌های ژنی خاص غنی شده در ژن‌های مرتبط با گلیکولیز را در سلول‌های تیمار شده با Fc-IL-4 نشان داد. مهار گلیکولیز با 2-DG اثرات Fc-IL-4 را نفی کرد و بر اهمیت گلیکولیز برای برنامه ریزی مجدد متابولیک تأکید کرد. LDHA به عنوان یک آنزیم کلیدی در افزایش گلیکولیز شناسایی شد، با مهار یا کاهش پاسخ آن به Fc-IL-4، در حالی که بیان بیش از حد عملکرد سلول‌های TTE را تقویت کرد. علاوه بر این، تیمار Fc-IL-4 سطوح نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید (NAD) را افزایش داد که برای بقای سلول بسیار مهم است، با LDHA که بازیافت NAD+-NADH را تسهیل می‌کند. مکمل نیکوتین آمید ریبوزید، پیش ساز NAD، گلیکولیز و فعالیت سلول‌های T را افزایش داد.

نتیجه گیری

در نتیجه، این مطالعه نشان می‌دهد که Fc-IL-4 یک ایمونوتراپی با سیتوکین نوع 2 است که به خوبی با ایمنی نوع 1 برای ایجاد پاسخ‌های ضد سرطانی پایدار کار می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه این پاسخ‌های ایمنی می‌توانند با هم همکاری کنند و ترکیب عوامل ایمنی نوع ۲ را برای افزایش پاسخ به ایمونوتراپی سرطان، پیشنهاد می‌کند که به طور بالقوه باعث بهبود نتایج در بیماران مبتلا به سرطان می‌شود.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه