تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 مهر 1403
معرفی شش شرکت بیوتکنولوژی فعال در درمان دیستروفی عضلانی دوشن
یادداشت

  معرفی شش شرکت بیوتکنولوژی فعال در درمان دیستروفی عضلانی دوشن

ارزش بازار جهانی درمان دیستروفی عضلانی دوشن در سال 2023 به 3.2 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2032 به 8.6 میلیارد دلار برسد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دیستروفی عضلانی بیماری از گروهی از شرایط ژنتیکی ارثی است که به تدریج باعث ضعیف شدن عضلات می‌شود. دیستروفی عضلانی دوشن یکی از شدیدترین اشکال دیستروفی عضلانی ارثی است. این بیماری در اثر جهش ژنتیکی در ژنی ایجاد می‌شود که دستورالعمل‌هایی را برای ساخت دیستروفین ارائه می‌دهد، پروتئینی که به تثبیت و محافظت از فیبرهای عضلانی کمک می‌کند و برای سلامت ماهیچه‌ها حیاتی است. تخمین زده می‌شود که این بیماری از هر 3500 تولد پسر در سراسر جهان یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در دو سال گذشته، پیشرفت‌های درمانی شاهد ورود داروها به بازار بوده است. علاوه بر این، انواع داروها از ژن درمانی گرفته تا مهارکننده‌های میوزین و HDAC تحت ارزیابی هستند. در این مقاله، نگاهی به شش شرکت بیوتکنولوژی در مرحله بالینی می‌اندازیم که در حال پرورش تحقیق و توسعه (R&D) در مراقبت از دیستروفی عضلانی دوشن هستند.

معرفی خدمات شرکت Wave Life Sciences

این شرکت RNA که مقر آن در کمبریج، ماساچوست در ایالات متحده است، در حال ایجاد امواج در فضای تحقیق و توسعه دیستروفی عضلانی دوشن است. پلت فرم داروهای RNA آن PRISM برای تولید داروهایی استفاده می شود که بسته به هدف بیماری می‌توانند پروتئین‌ها را ترمیم، بازیابی یا کاهش دهند. هفته گذشته، نتایج موقت دلگرم‌کننده‌ای را از آزمایش فاز WVE-N531 در پسران مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن منتشر کرد که در معرض پرش اگزون 53 هستند. WVE-N531 یک الیگونوکلئوتید پرش از اگزون است. یکی از رایج‌ترین انواع جهش در ژن دیستروفین زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از ژن (اگزون) حذف می‌شود و این می‌تواند بر توانایی ژن در کنار هم قرار گرفتن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در دوشن، اگر اگزون 52 وجود نداشته باشد، اگزون 51 نمی‌تواند به اگزون 53 بپیوندد و از مونتاژ شدن بقیه جلوگیری می‌کند. بنابراین، یک داروی پرش اگزون مانند WVE-N531 می‌تواند اگزونی را که باید نادیده گرفته شود – این شرکت در این مورد، 52 - چارچوب خواندن mRNA و عملکرد پروتئین دیستروفین را بازیابی کند. نتایج کارآزمایی نشان داد که کاندید پس از 24 هفته میانگین 5.5 درصد دیستروفین مطلق تنظیم نشده در بیماران داشت Wave. همچنین میانگین بیان دیستروفین تنظیم شده با محتوای عضلانی مطلق را 9٪ گزارش کرد. علاوه بر این، طبق یک RT-PCR، 89٪ از شرکت کنندگان سرپایی به سطوح دیستروفین تنظیم شده با محتوای عضلانی حداقل 5٪ دست یافتند و میانگین پرش اگزون 57٪ بود. این نتایج پس از تعیین نام بیماری نادر کودکان توسط FDA برای کاندیدای دارو منتشر شد. این شرکت همچنین 200 میلیون دلار در یک عرضه عمومی در ماه سپتامبر به دست آورد.

معرفی خدمات شرکت Sarepta Therapeutics

این شرکت در کمبریج، ماساچوست است. ژن درمانی Elvidys سال گذشته برای درمان بیماران بین چهار تا پنج ساله چراغ سبز شد. در ماه ژوئن، FDA برچسب خود را به همه بیماران چهار ساله و بالاتر گسترش داد. Elvidys با انتقال ژنی که شکل کوتاه شده دیستروفین را کد می‌کند به عضلات کار می‌کند. این به طور خاص برای بیماران مبتلا به جهش در ژن دیستروفین است. اما پیروزی Elvidys Sarepta اولین بار نیست. قبل از تایید Elevidys، FDA در سال 2016 یکی دیگر از 51داروی Duchenne Exondys  از Sarepta را اعطا کرده بود که اولین داروی Duchenne بود که وارد بازار شد. این امر پس از آن اتفاق افتاد که مقامات FDA در مورد اثربخشی آن اختلاف نظر داشتند و دو نفر مخالف تصویب آن بودند. در حال حاضر در کلینیک، Sarepta درمان هدفمند RNA خود را SRP-5051 (vesleteplirsen) دارد. کاندید برای اتصال به اگزون 51 دیستروفین pre-mRNA برای کمک به پرش اگزون طراحی شده است. حدود 13 درصد از کودکان مبتلا به دوشن دارای جهش‌هایی هستند که آنها را قادر به رد کردن اگزون 51 می‌کند. نتایج آزمایش فاز 2 آزمایش SRP-5051 که اوایل امسال منتشر شد امیدوارکننده به نظر می‌رسد. کاندید میانگین بیان دیستروفین 17/5 درصد و میانگین پرش اگزون 11/11 درصد را در هفته 28 نشان داد. در نتایج هفت عارضه جانبی جدی رخ داد - چهار مورد هیپومنیزیمی (سطح منیزیم در خون کمتر از حد طبیعی) و سه مورد هیپوکالمی (سطح پایین پتاسیم در خون) بود.

معرفی عملکرد درمانی داروی سلولی درامیوسل

علت اصلی مرگ در بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن، کاردیومیوپاتی است - شرایطی که بر عضله قلب تأثیر می‌گذارد. داروی درامیوسل شرکت کپریکور مستقر در کالیفرنیا در مرحله آزمایشی فاز 3 قرار دارد و بیوتکنولوژی قصد دارد درخواست مجوز بیولوژیک (BLA) را برای تایید کامل به FDA ارسال کند، که در صورت برنده شدن، اولین موردی است که کاردیومیوپاتی را در بیماران مبتلا به عضلانی دوشن درمان می کند. دیستروفی درامیوسل از سلول‌های مشتق شده از قلب (CDCs) تشکیل شده است که یک جمعیت درون زا از سلول‌های استرومایی هستند که از سلول‌های قلب سالم انسان مشتق شده اند. این CDCها دارای خواص تعدیل کننده ایمنی، ضد التهابی، ضد رگ زایی و ضد فیبروتیک هستند که توسط اگزوزوم‌های ترشح شده حاوی محموله‌های زیست فعال واسطه می‌شوند. این دارو فواید بالینی نشان داده و مشخص شد که پیشرفت بیماری را در بیماران مبتلا به دوشن در مراحل آخر کند می‌کند. در بیمارانی که در شروع کارآزمایی کسری جهشی بالایی داشتند، بهبود در عملکرد قلب مشاهده شد. کسر جهشی درصدی از کل خون در قلب است که با هر ضربان قلب به بیرون پمپ می‌شود.

معرفی خدمات شرکت Edgewise Therapeutics

Edgewise Therapeutics مستقر در کلرادو در دیستروفی‌های عضلانی مانند دوشن و بکر تخصص دارد. در حالی که هر دو بیماری ژنتیکی هستند که باعث ضعف پیشرونده عضلانی می‌شوند، دوشن شدیدتر است و سریعتر پیشرفت می‌کند. مهارکننده میوزین اسکلتی Edgewise's sevasemten برای محافظت از عضلات ناپایدار در برابر آسیب عضلانی ناشی از انقباض در دیستروفی‌های عضلانی طراحی شده است. در حال حاضر در مرحله آزمایشی فاز 2 است. این شرکت بیوتکنولوژی قرار است داده‎های دارویی را در بیست و نهمین کنگره بین المللی سالانه جامعه عضلانی جهانی در پراگ، چک، هفته آینده ارائه کند. در اوایل سال جاری، FDA برای این دارو برای درمان دوشن نام Fast Track را اعطا کرد. همچنین 240 میلیون دلار در یک پیشنهاد در ژانویه تضمین کرد.

معرفی خدمات درمانی شرکت Italfarmaco

تحقیق و توسعه این شرکت بیوتکنولوژی ایتالیایی Italfarmaco در زمینه مهارکننده‌های هیستون داستیلاز وابسته به روی (HDAC) است. این داروها بیان ژن را تنظیم می‌کنند و برای درمان بالقوه سرطان در حال بررسی هستند. اما این دسته از داروها در درمان دیستروفی‌های عضلانی مانند دوشن نیز امیدوار کننده بوده اند. Givinostat کاندیدای اصلی Italfarmaco، که اکنون با نام تجاری Duvyzat شناخته می‌شود، در ماه مارس برای بیماران شش سال و بالاتر، مهر تایید FDA را دریافت کرد. این اولین داروی غیراستروئیدی است که برای درمان بیماران مبتلا به انواع ژنتیکی دوشن در ایالات متحده تایید شده است. از آنجایی که مهارکننده‌های HDAC آنزیم‌هایی به نام هیستون داستیلازها را مسدود می‌کنند که مسئول روشن و خاموش کردن ژن‌ها در سلول‌ها هستند، Duvyzat فعالیت HDAC را به منظور تشویق ترمیم عضلات، بازسازی فیبرهای عضلانی، محدود کردن التهاب و کاهش فیبروز مهار می‌کند. این شرکت اکنون در مرحله 3 کارآزمایی بود که روی 179 پسر با دوشن انجام شد. هدف خود را برآورده کرد و بیماران "تفاوت معنی دار آماری و معنی دار بالینی" را در زمان تکمیل ارزیابی صعود از چهار پله نشان دادند. این آزمون از شرکت کنندگان می‌خواهد که در سریع ترین زمان ممکن از چهار پله بالا بروند. برای اندازه گیری قدرت عضلات پا، عملکرد حرکتی و سلامت قلب استفاده می‌شود. امید است این دارو به بخشی از استاندارد مراقبت برای افرادی که با دوشن زندگی می کنند تبدیل شود. خط لوله Italfarmaco همچنین بر روی سایر اختلالات عصبی عضلانی، فیبروز و سرطان متمرکز شده است.

معرفی خدمات شرکت Avidity Biosciences

این شرکت Avidity Biosciences واقع در کالیفرنیا بوده و محصولات آن شامل داروهایی برای درمان اختلالات عضلانی است. داروی دیستروفی عضلانی دوشن دلپاسیبارت زوتادیرسن (del-zota) این شرکت در کارآزمایی فاز 1/2 اثرات مثبتی را در بیماران نشان داد. Del-zota برای رساندن الیگومرهای مورفولینو فسفرودی آمیدات (PMOs) به عضلات اسکلتی و بافت قلب طراحی شده است تا به طور خاص اگزون 44 ژن دیستروفین را نادیده بگیرد. PMO ها مولکول های مصنوعی هستند که برای تغییر بیان ژن ایجاد می شوند. این دارو برای فعال کردن تولید دیستروفین از طریق این مکانیسم است. تولید دیستروفین در بیماران 25 درصد افزایش یافت و کراتین کیناز به سطوح نزدیک به نرمال کاهش یافت. کراتین کیناز آنزیمی است که به تولید انرژی در سلول‌ها کمک می‌کند و عمدتاً در قلب، ماهیچه‌های اسکلتی و مغز یافت می‌شود. مقادیر بالای آنزیم حتی در نوزادان مبتلا به این بیماری با شروع علائم دوشن مرتبط است. داروی مورد بررسی افزایش 37 درصدی در پرش اگزون 44 و تا 66 درصد پرش را در دوز mg/kg 5 پس از چهار ماه درمان نشان داد. این دارو توسط FDA و آژانس دارویی اروپا (EMA) به عنوان داروی Orphan شناخته شده است. FDA همچنین نام‌گذاری‌های نادر کودکان و Fast Track را برای del-zota مجاز کرده است. در ماه آگوست، Avidity یک عرضه عمومی 345.1 میلیون دلاری را بست.

علاوه بر این  شرکت‎ها، نامزدهای مختلف دیگری در حوزه ژن درمانی تا خط پایان مسابقه می‌دهند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه